Rich Boxx: Valori minus comportament = ZERO
Prietenul meu Roger s-a întors recent de la un curs de afaceri din cadrul unui colegiu bine cunoscut. Un comentariu făcut de unul dintre profesorii săi l-a făcut pe Roger să își regândească modul prin care el încerca să modeleze cultura prin afacerea pe care o conducea. Fiind un credincios cu valori specifice pentru afacerea sa, Roger și-a schimbat gândirea după ce profesorul a spus că „valorile nu sunt soluția”. Acest comentariu i-a adus aminte lui Roger că dacă valorile nu sunt trăite, acestea pot dăuna afacerea mai mult decât dacă nu ar fi menționate deloc. În timp ce Roger se gândea la această afirmație simplă, a realizat faptul că valorile trebuie translatate în comportament, altfel sunt fără semnificație, neavând nici măcar valoarea hârtiei pe care sunt scrise. Este trist că vedem acest tip de gândire dualistă manifestată prea mult în societatea contemporană. Sunt mulți care afirmă anumite valori cu buzele lor, dar acțiunile lor nu arată că ei cred cu adevărat idealurile pretinse. Un text din Biblie vorbește despre acest lucru: Iacov 2:17 – „credinţa, dacă n-are fapte, este moartă în ea însăşi”. Acest lucru nu neagă neapărat existența credinței cuiva – sau a valorilor sale. Însă arată faptul că dacă aceste valori nu sunt trăite și demonstrate prin comportamentul nostru în fiecare aspect al vieții noastre, inclusiv la locul de muncă, atunci aceste valori vor avea un impact foarte mic, spre deloc, în cadrul companiei noastre sau cu aceia cu care interacționăm zilnic. Multe companii au o declarație de misiune scrisă, iar altele au și declarație a valorilor pe care le afișează în locuri vizibile și pe care le discută periodic. Prin aceasta, se amintește tuturor, de la director la muncitori, de fundația pe care s-a clădit compania respectivă și de faptul că fiecare individ trebuie să respecte acele valori. Prin acest proces, se stabilește o cultură prin care se iau decizii și după care se formează un mod de viață. De multe ori, aceste valori provin din practicile stabilite la începutul companiei. Însă, aceste valori se pot schimba și se pot pierde în timp dacă liderii nu le afirmă în mod consistent, nu le pun în scris, sau nu le practică. Pentru noi, urmașii lui Hristos, valorile pe care le îmbrățișăm trebuie înrădăcinate în învățăturile Bibliei. De exemplu, „tot ce voiţi să vă facă vouă oamenii, faceţi-le şi voi la fel” (Matei 7:12). Este aceasta o valoare care rămâne pe primul loc în mintea celor din companie sau este practicată doar atunci când aduce beneficii companiei? Toți pun accent pe onestitate și integritate în toate afacerile lor, chiar atunci când se pun în pericol vânzările? Iată un exemplu din Scriptură despre acest lucru: „Buzele mincinoase sunt urâte Domnului, dar cei ce lucrează cu adevăr îi sunt plăcuţi.” (Proverbe 12:22). Să ne amintim de această zicală: „vorba multă, sărăcia omului”. Ceea ce ne face pe noi să ieșim în evidență ca fiind ambasadori rodnici ai lui Isus Hristos, este trăirea în conformitate cu ceea ce afirmăm. Un alt moto familiar spune: „Dacă ceea ce spui nu se aliniază cu ce faci, atunci cu cât vorbești mai puțin , cu atât mai bine”. După cum a învățat și Roger, valorile sunt importante pentru afaceri, dar nici pe departe la fel de importante ca practicarea acelor valori. de Rick Boxx